Kdy vyměnit pneumatiky za nové ?
Penumatiky je potřeba vyměnit za nové pokud hloubka dezénu dosáhne 1,6 mm což je zákonem stanovená hodnota jak pro letní pneumatiky tak pro zimní pneumatiky. Z hlediska bezpečnosti se však doporučuje pro zimní pneumatiky výměna z hlediska jejich provozních vlastností vyměnit pokud hloubka dezénu dosáhne 4 mm. Pro letní pneumatiky se při nízkém dezénu zyšuje na mokré vozovce riziko aquaplaningu a delší brzdná dráha, jakož i horší ovladatelnost a riziko smyku.
Kdy přezout pneumatiky za zimní vzor ?
Společnost Michelin doporučuje přezout pneumatiky na zimní vzor, pokud po dobu tří dnů poklesne teplota pod 7 ° C.
Zimní směsi jsou měkčí, proto se na suchých a teplých površích více opotřebovávají, čímž zhoršují jízdní vlastnosti a ovládání vozu. V neposlední řadě také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Naopak, když na podzim klesne a dlouhodobě se teplota pohybuje pod 5 ° C, měli bychom přezout na zimní pneumatiky. Tyto pro již zmíněné složení (měkčí směs), jsou vhodné pro ježdění při teplotách pod bodem mrazu, nebo na zasněžených či zamrzlých površích.
Zimní pneumatiky, na rozdíl od letních, výrazně zvyšují akceleraci na sněhu a ledu, jakož i mají větší přilnavost na zasněženém a zledovatělém povrchu v bočním a přímém směru jízdy. V zimním období doporučujeme zvýšit tlak v pneumatikách o 0,2 bar oproti doporučenému tlaku v letním provozu.
Pravidelným a správné načasováným přezouvání pneumatik může každý řidič přispět ke zvýšení vlastní bezpečnosti, jakož i bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu.
Jak poznám, že se mám zimní pneumatiku ?
Pneumatika má na bočnici označení M + S (Mud and Snow) nebo piktogram.
Jsou zimní pneumatiky investicí navíc ?
Během doby, kdy budete na svém vozidle používat zimní pneumatiky, budou Vaše letní pneumatiky uskladněné, takže náklady na provoz se v podstatě nezvyšují, spíše naopak - vhodnou volbou pneumatik snižujete riziko kolize a následných větších výdajů, ale zejména zvyšujete bezpečnost při jízdě v zimním období .
Proč používat na zadní nápravě nové nebo méně ojeté pneumatiky ?
Vždy se doporučuje montovat méně opotřebované pneumatiky na zadní nápravu - zajistí to dobré vedení stopy v zatáčkách, při prudkém brzdění v kritických situacích zejména na mokré vozovce. Důvodem tohoto doporučení jsou výsledky mnoha testů, které prokázaly, že pokud jsou nové pneumatiky na přední nápravě a na zadní jsou ponechány starší (částečně zjazdené) pneumatiky, vozidlo má tendenci k přetáčivosti a na mokré vozovce zadní náprava spíše ztratí kontakt s vozovkou, jako přední náprava. Takovou situaci zvládne jen zkušený řidič.
Na jakých starých pneumatikách mohu jezdit ?
Nemělo by se jezdit na pneumatikách starších než 6 let.
Jaký je správný tlak v pneumatikách ?
Správný tlak pneumatiky je doporučován v technické literatuře dodávané k Vašemu vozidlu, která je součástí návodu k obsluze dodaným výrobcem automobilu. Také správný tlak pro Vaše vozidlo můžete najít na víku nádrže, nebo po otevření dveří na karoserii. Pokud přesto nevíte zjistit jaký má být správný tlak ve vašich pneumatikách, obraťte se na odborníky.
Používat nové pneumatiky, nebo protektory ?
Protektor nedosahuje jízdní vlastnosti a ani kilometrový průběh nové pneumatiky a navíc ani cenový rozdíl neodpovídá poměru cena / výkon. Protektor je v podstatě recyklovaná pneumatika, jejíž historii před obnovou neznáte.
Co je Aquaplaning ?
Aquaplaning je ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou. V tomto okamžiku je vozidlo neovladatelné, chová se jako na ledě - nebrzdí a nezatáčí. K tomuto jevu dochází při vysoké rychlosti na mokré vozovce. Riziko vzniku aquaplaningu roste s množstvím vody na silnici, s vysokou rychlostí a malou hloubkou dezénových drážek na pneumatice. Při vysoké rychlosti se utvoří vrstva vody mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Před pneumatikou se zvyšuje tlak vody a ta se zvedá z vozovky. Při zvyšování rychlosti se vodní klín dostává stále více pod pneumatiku, nakonec ji zcela oddělí od povrchu vozovky. Pokud již aquaplaning vznikl, je třeba uvolnit plynový pedál, nebrzdit, nezatáčať a počkat, dokud se obnoví kontakt pneumatiky s vozovkou.
Téměř 25% pneumatik jezdí podhuštěných ?
Je to tak! Téměř 25% pneumatik kontrolovaných pracovníky v pneuservisech bylo podhuštěných o více než 10%. Podhuštění způsobuje nadměrně rychlé opotřebení běhounu v ramenou, jeho nerovnoměrného opotřebení a často vede i k destrukci pneumatiky.